GündemKöşe Yazıları

Borç Hakkı. …

Borç Hakkı. …

“Aranızda birbirinizin mallarını haksız yere yemeyin. İnsanların mallarından bir kısmını bile bile günaha girerek yemek için onları hakimlere (rüşvet olarak) vermeyin.”Bakara, 188

“Ey iman edenler! Mallarınızı aranızda batıl yollarla yemeyin. Ancak karşılıklı rıza ile yapılan ticaretle olursa başka. Kendinizi helak etmeyin. Şüphesiz Allah size karşı çok merhametlidir.”Nisâ, 29“ Kim haddi aşarak ve zulmederek bunu yaparsa, onu cehennem ateşine atacağız. Bu, Allah’a  pek kolaydır.”Nisâ,30 “ Eğer size yasaklanan (günah)ların büyüklerinden kaçınırsanız, sizin küçük günahlarınızı örteriz ve sizi güzel bir yere koyarız.”Nisâ, 31

Peygamberimiz sav şöyle buyurmuşlardır,

“Şüphesiz sizin hayırlınız, borcunu en güzel şekilde ödeyendir.” Buhârî, İstikrâz 4, Vekâlet 6, Hibe 23; Müslim, Müsâkât 120 “Kim insanların mallarını geri ödeme niyetiyle alırsa Allah onun ödemesini kolaylaştırır. Kim de bir malı tüketip (geri ödememek) niyeti ile alırsa Allah da onu(n malını) telef eder.” Buhârî, İstikrâz, 2 “Zenginin borcunu ödemeyi ertelemesi zulümdür…” Buhârî, Havâlât 1, 2, İstikrâz 12

***

Peygamberimiz sav adaleti uygularken din farkı gözetmezdi. Hak sahibi bir Yahudi de olsa, Müslümandan hakkını alır, ona verirdi. Sahabîlerden Ebû Hadrad ra, bir Yahudiden bir miktar borç almıştı. Vade dolmuş, Yahudi de ısrarla parasını istiyordu. Fakat Ebû Hadrad ra´ın sırtındaki elbisesinden başka bir malı yoktu. O yıl  Peygamberimiz sav Hayber Yahudilerine karşı  Savaş için hazırlık yapıyordu.  Mesele Peygamberimiz sav’e iletildi. Ebû Hadrad ra, Yahudiden biraz süre istediyse de, Yahudi buna razı olmamıştı. Hatta bir rivayette  Sahabîyi kolundan tutup Peygamberimiz sav’in huzuruna getirdiler. Alacağını tahsil etmesini istediler.

Ebû Hadrad ra, verecek bir şeyinin olmadığını, Hayber´in fethinden sonra eline ganimet olarak bir şey geçerse vereceğini söyledi, ancak Yahudi diretiyordu.  Sonunda Peygamberimiz sav bu fakir Sahabîsine sırtındaki elbisenin bir kısmını satarak borcunu ödemesini söyledi. Ebû Hadrad ra da öyle yaptı. İşte Peygamberimiz sav’in Yahudilerin üzerine bir sefer hazırlığı yaptığı sırada, gözü gibi koruduğu, evlatlarından daha fazla üzerlerine düştüğü Sahabîlerinden birine karşı, hak sahibi olduğu için Yahudinin hakkını veriyordu .Peygamberimiz sav  hak, hukuk ve adalet konusunda kendisini ayrı tutmaz, kendisine farklı bir muamele yapılmasını da kabul etmezdi. Bunun örnekleri Peygamberimizin sav’in  hayâtında çokça görülmektedir . Rabbimiz bizlere ve tüm inananlara borçsuz ahiret hayatı  nasip eylesin

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu